Podzim přináší do lesa kouzelnou proměnu. Listy stromů se barví do odstínů žluté, červené a hnědé, v trávě šustí spadané listí a vzduch voní po houbách a vlhké půdě. Tento čas jsme využili k dopolední výuce v lese, kde se děti vydaly na naučnou stezku „Na Stráni“.
Na jednotlivých stanovištích poznávaly listnaté a jehličnaté stromy, učily se rozlišovat jejich listy, jehlice i plody. Pomocí her s přírodninami skládaly obrazce z listů, větviček a šišek, hrály „stromové pexeso“ a hádaly, ke kterému stromu patří nalezený plod. Součástí programu bylo i povídání o tom, jak se zvířata připravují na zimu – kdo si dělá zásoby, kdo spí zimním spánkem a kdo zůstává aktivní i v mrazech. Děti plnily interaktivní úkoly, hledaly skrýše pro lesní zvířata, napodobovaly jejich pohyby a pozorovaly stopy.
V dalších dnech jsme navázali na dopolední zážitky didaktickými činnostmi. Z vlastně vytvořené podzimní sbírky děti třídily přírodniny podle tvaru, barvy a velikosti, porovnávaly množství kaštanů, žaludů či šišek a učily se vyjadřovat porovnání pomocí čísel i slov („více – méně – stejně“). Děti pracovaly ve dvojicích a skupinách, rozvíjely tak komunikační a kooperativní dovednosti – domlouvaly se, argumentovaly, popisovaly a vysvětlovaly svůj postup.
Nechyběly ani jazykové a poznávací aktivity – popis podzimního lesa, tvorba krátkých vyprávění a básniček, hádanky o stromech a zvířatech či práce s obrázky. Děti se učily naslouchat druhým, vyjadřovat vlastní myšlenky a rozšiřovaly si slovní zásobu o nové pojmy z oblasti přírody.
Celý tematický blok – od lesní výuky po práci ve třídě – byl naplněn objevováním, tvořivostí a radostí z poznávání. Les i třída se proměnily v místo, kde se děti učily všemi smysly, s porozuměním a nadšením.