Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí

ZŠ Strž na projektovém týdnu v Krkonoších

Autoři: Mgr. Jan Zorád, Mgr. Vratislav Kacetl
 
Žáci 6. ročníků mají každoročně jedinečnou možnost zúčastnit se týdenního turistického kurzu v Krkonoších. Okolí Špindlerova Mlýna žáky dostane do té pravé horské atmosféry, kde prověří svoje fyzické i psychické síly. Letošní pětidenní turistický kurz byl postaven na principu projektového týdne, kde byl každý den kromě turistiky zaměřený také na určité téma. Ubytování jsme zvolili tradičně na Medvědí boudě, která je výborným výchozím bodem pro plánované pěší okruhy.  

První den jsme zvolili “rozjezdovou” trasu do Špindlerova Mlýna a zpět, což nám dalo i s cestou od autobusu zhruba 10 km. Tématem dne byla výstroj a obuv na hory a zásady správného vrstvení oblečení. Ve večerní přednášce se tak děti mohly seznámit a vyzkoušet si, jak si správně zabalit batoh a dobře se obléct. Jako večerní program jsme zvolili shlédnutí filmu Poslední závod, který má s Medvědí boudou přímou spojitost – v okolí boudy byla totiž natočena velká část záběrů filmu a téměř celý filmový štáb byl na Medvědí boudě po dobu natáčení ubytován. Paní provozní nám u filmu poutavě vyprávěla o některých hercích a došlo samozřejmě i zajímavé “historky z natáčení”.  

Druhý den byl ve znamení orientace v přírodě, kde se žáci učili druhy turistického značení, hraniční mezníky, zorientování mapy a samostatně pracovali na vyhledávání a rozpoznávání určených míst v Krkonoších. Trasu jsme zvolili z Medvědí boudy přes Davidovy boudy, Špindlerovu boudu, pohraniční cestou česko-polského přátelství a přes Petrovu boudu zpět. Celkem 13 km. Ve večerním kvízu jsme si zábavnou formou zopakovali, jak funguje turistické značení. 

Ve středu jsme před sebou měli poměrně náročnou trasu Labským dolem na Labskou boudu. Tady jsme se museli z časových důvodů rozhodnout, kam naše cesta bude pokračovat dál. Zda na Zlaté návrší nebo směr k prameni Labe. Nakonec jsme se rozhodli k prameni Labe s tím, že se budeme vracet přes Sněžné jámy. Cestou zpět jsme tedy mohli z výšky vidět velkou část Polska, která byla zrovna sluníčkem pěkně ozářena. V průběhu trasy jsme několikrát zastavovali a žáci si mohli prakticky vyzkoušet zásady 1. pomoci v horách (řešení zlomenin, poranění hlavy, riziko umrznutí, …). Přes Černé sedlo jsme se pak vrátili na Medvědí boudu. Na displeji krokoměrů jsme měli v nohách zhruba 14 km. Večerní program ještě pokračoval besedou na téma záchrana života formou resuscitace a mobilní aplikace Záchranka.  

Čtvrteční výprava byla z důvodu velkého větru upravena a zvolili jsme pohyb ve středních polohách. Šli jsme přes Davidovy boudy na stezku u Bílého Labe, která byla po předchozích túrách s velkým převýšením pro nás celkem příjemnou vycházkou. Tématem dne byla historie Krkonoš, což se nám pěkně propojilo s naučným přírodním hřištěm zhruba v polovině trasy. Kromě historie se zde žáci dozvěděli také něco o rozkládání odpadu v přírodě, rostlinách a zvířatech žijících v našich horách. 

Pátek je tradičně dnem odjezdu, kdy už se každý těší na domov a své blízké. Přesto se nám nabízelo i tento den prožít s tématem spojeným s Krkonošemi a to s jejich přírodou. Proto jsme zvolili na cestě domů zastávku ve Vrchlabí, kde sídlí Muzeum KRNAPu i s venkovní expozicí. Právě tam jsme se trochu seznámili s krkonošskou přírodou.  

Každý den našeho kurzu jsme nachodili okolo třinácti kilometrů, což je v horském terénu pěkná porce. Snad se nám podařilo dětem ukázat krásu našich nejvyšších hor a alespoň některé motivovat k tomu, aby se do Krkonoš v budoucnosti vraceli a třeba i sami přispěli k jejich zachování i pro další generace. 

 


Dvůr Králové nad Labem Královehradecký kraj logo_msmt logo_mas Kralovedvorsko